نمازجمعه۱۲ اسفند ۱۴۰۱رشت به امامت دکترطیبی
چهارمین امامت حجت الاسلام طیبی،امام جمعه موقت رشت(۱۲ اسفند ۱۴۰۱)اقامه شد.
«زندگینامه حضرت علی اکبر»درادامه.
نمازجمعه امروز ۱۲ اسفند ۱۴۰۱رشت مصادف با ۱۰ شعبان ۱۴۴۴ به امامت حجت الاسلام احمدطیبی
امام جمعه موقت رشت درخطبه اول درباره ظهورامام زمان(عج)صحبت کرد.
دکترطیبی بااستنادبه آیه«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ»
خدا کسانی را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد می کنند [و از ثابت قدمی] گویی بنایی پولادین و استوارند
گفت ازامام صادق(ع)درباره این آیه پرسیدند که اینهاچه کسانی هستند؟
امام فرمود:اینهاگروهی ازمردم ایران هستند.
«حجت الاسلام احمدطیبی» گفت:امام صادق علیه السلام درتوصیف ایرانیان فرمود:اگرقران برغیرعرب نازل می شد،اعراب ایمان نمی اوردند واما ایرانیان بدون اینکه قران زبان آنهاباشدایمان آوردند.
امام فرمود:عده ای ازمشرق زمین قیام می کنندوزمینه رابرای ظهورامام زمان،حضرت مهدی(عج)فراهم می کنند.
«میلاد حضرت مهدی» روز جمعه نیمه شعبان۲۵۵ هجری است چون پدرش(امام حسن عسکری) وفات کرد او ۵ ساله بود،نام مادرامام زمان(عج)نرجس خاتون است که درسامرامدفون هستند.
غیبت کوتاه مدت امام زمان(حضرت مهدی)غیبت صغری
مدت غیبت صغری بیش از ۷۰ سال بطول نینجامید ( از سال ۲۶۰ه. تا سال ۳۲۹ه. ) که در این مدت نایبان خاص، به محضر حضرت مهدی ( ع ) میرسیدند، و پاسخ نامهها و سؤالات را به مردم میرساندند. نایبان خاص که افتخار رسیدن به محضر امام (ع) را داشتهاند، چهار تن میباشند که به «نُوّاب خاص»(نواب اربعه) معروفند.
برای اطلاع اززندگی« نایبان امام زمان» به «این لینک» مراجعه کنید:
۴نواب خاص"امام زمان"غیبت صغری وکبری/کدام ایرانی بودند؟
خطبه اول :ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه باقرائت سوره نصر به پایان رسید.
امام جمعه موقت رشت درخطبه دوم به مناسبتهای هفته اشاره داشت.
هفته درختکاری،هفته نیکوکاری(انفاق وصدقات) وهفته حوان.
*روز جوان:سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع).
علی بن حسین بن علی بن ابیطالب ،مشهور به «علیاکبر» فرزندمشترک( امام حسین و لیلی بنت ابیمرة) و از شهدای کربلا. برخی او را بزرگترین فرزند امام حسین(ع) دانستهاند. امام حسین(ع) او را شبیهترین مردم به پیامبر اکرم معرفی کرده و فرمود که هر وقت مشتاق دیدن پیامبر(ص) میشدیم، به او نگاه میکردیم.
علیاکبر در روز عاشورا نخستین فرد از بنیهاشم بود که به شهادت رسید. پدرش بر بالای جنازه او حاضر شد و قاتلان او را نفرین کرد. علیاکبر در پایین پای پدر دفن است و قبر او داخل ضریح امام حسین(ع) قرار دارد.
علت ۶ گوشه بودن ضریح امام حسین(ع)
ضریح کوچکی که بر ضریح حضرت سیدالشهدا (ع) متصل است و در طرف پایین پای آن حضرت قرار دارد و از مجموع دو ضریح، یک «ضریح شش گوشه» درست شده، به احترام علی اکبر (ع) و به نام آن حضرت است.
بدن علی اکبر«ارْباً ارْباً»شده بود،با «بوریا»(حصیر)آوردند.
آیت الله محمدتقی فلسفی می گوید: چرا امام حسین(ع) نعش شهدای دیگر را خودش آورده بود اما نعش علی را نیاورده؟
رو کرد به طرف خیام و فرمود: «يا فُتْيانَ بَنِي هاشِم! إحْمِلُوا أَخاكُمْ إلى الْفُسْطاطِ» ای جوانان بنی هاشم بیایید و نعش علی اکبر (ع) را به خیمه ببرید.
شهیدمطهری می نویسد:پدر جان! الآن دارم جدّ خودم را به چشم دل مىبینم و شربت آب مىنوشم. اسب، جناب على اکبر را در میان لشکر دشمن برد، اسبى که در واقع دیگر اسب سوار نداشت. رفت در میان مردم.
«پیکر على اکبر با شمشیرهاى دشمن قطعه قطعه (ارْباً ارْباً)شد»
اینجاست که جمله عجیبى نوشته اند: «فَاحْتَمَلَهُ الْفَرَسُ الى عَسْکَرِ الْأعْداءِ فَقَطَّعوهُ بِسُیوفِهِمْ ارْباً ارْباً» و لا حول و لا قوّة الّا باللَّه (مجموعه آثار استاد شهیدمرتضی مطهرى، ج۱۷، ص ۳۴۵)
«اَلسَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» در سلامهای انتهاى زیارت عاشورا،منظور «حضرت علیاکبر» است.
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ« عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
*روزدرختکاری
اینجا صندوق اخذرأی(انتخابات) نیست! بلکه صندوق کمکهای (خیریه)است که امام جمعه موقت رشت(طیبی)درکنار «عباس اهرابی»(مدیرکل کمیته امداد امام خمینی گیلان)درحال شارژ صندوق هستند.
خطبه دوم نمازجمعه رشت در ساعت ۱۲:۵۸ دقیقه باقرائت سوه عصربه پایان رسید.(انتخابات)
نمازجمعه درساعت ۱۲:۵۹ شروع ودرساعت ۱۳:۰۵ به پایان رسید.
نمازعصر درساعت ۱۳:۰۸ شروع ودرساعت ۱۳:۱۵ به پایان رسید.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«حجت الاسلام احمد طیبی» در ۴ مهر ۱۳۹۷بعنوان «امام جمعه آستانه اشرفیه» منصوب شد(جایگزین حجتالاسلام ساجدی).
ازحاج آقاطیبی سئوال کردم باتوجه به فاصله ۳۵ کیلومتری رشت تا آستانه اشرفیه وضعیت نماز(قصریاتمام)چگونه است؟
ایشان جواب دادند:باتوجه به اینکه من استاددانشگاه هستم ودردانشگاه های رشت تدریس میکنم«دائم السفر»هستم ونمازم دررشت همچون آستانه بصورت کامل است.
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ(آیه۴ سوره صف)
خداوند کسانی را دوست میدارد که در راه او پیکار میکنند گوئی بنایی آهنیناند!
در میان شاگردان امام افراد بسیاری از خراسان و شرق جهان اسلام بودند؛ از آن جملهاند؛ نوح بن شعیب خراسانی، یحیی بن حر خراسانی، ابوعلی احمد خراسانی، سلام بن ابیعمر خراسانی، صالح خراسانی، حمزه بن حبیب بن عماره که قرائت را از امام آموخت.
اشیم بن عبدالله خراسانی، ابوصالح، عقبه بن صالح، عبدالرزاق بن ابراهیم خراسانی، حسین بن حر خراسانی، جعفر بن زیاد، هشام بن سالم جوالیقی از اسیران جوزجان، ابوالدیلم زیاد بن منذر خراسانی، ابوسعید خراسانی، ابواسماعیل بن ابراهیم بن عطیه خراسانی، ابراهیم بن محمود خراسانی، جبله خراسانی، زهیر بن محمد خرقی مروزی، ابوایوب خراسانی، ابوجعفر بن سلیمان خراسانی و ابومسلم المروزی. ادریس بن عبدالله اصفهانی، ابوالحسن اصفهانی، عمر بن محمد اصفهانی و محمد بن سلیمان اصفهانی نیز از دیگر شاگردان امام از ایران بودند.
در کتاب «اعیان الشیعه»(سید محسن امین) از هشتاد و چند شهر و دیار نام میبرد که این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر میخیزند. بدینسان یاران حضرت از شهرها وملیتها و کشورهای مختلف هستند
از جمله آن ها قم، کوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری(تهران)، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و کرمان است.
اینها همدیگر را نمیشناسند و بدون این که با هم مرتبط باشند، در موعد مقرر دریک اجتماعی حضورمی یابند «یَجْتَمِعُون مِن أَقَاصِی الْأَرْضِ علی غیر میعادلا یعرف بَعضُهُم بَعضاً»
اینها همدیگر را نمیشناسند و بدون این که با هم وعده وقراری گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع میشوند(زمان ظهورامام زمان)
دربرخی ازمنابع در مورد اینکه« یاران امام زمان ازکدام کشورهستند» نوشتهاند:
۲۴ نفر از طالقان، ۱۸ نفر از قم، ۱۴ نفر از کوفه، ۱۲ نفر از هرات، ۱۲ نفر از مرو، ۳ نفر از سجستان،
۳ نفر از رقه، ( مرز سوریه- ترکیه)، ۱۲ نفر از جرجان، ۹ نفر از بیروت، ۸ نفر از مدائن، ۸ نفر از نیشابور، ۳ نفر از بصره، ۳ نفر از خابور (نزدیک مرز عراق و سوریه در استان حسکه و دیرزور)، ۷ نفر از ری (تهران) ۷ نفر از طبرستان (مازندران )، ۶ نفر از یمن، ۵ نفر از طوس (مشهد)، ۳ نفر از دمشق، ۲ نفر از مدینه منوره، ۵ نفر از تفلیس، ۴ نفر از همدان، ۴ نفر از دیلم، ۴ نفر از زنجان، ۴ نفر از فسطاط (در کشور عراق )، ۲ نفر از سبزوار و بقیه از سایر شهرها و مناطق خواهند بود.
اصبغ بن نباته ـ از یاران حضرت امیر (ع) ـ می گوید:
«امیرالمومنین علی (ع) ضمن ایراد خطبه ای، به ذکر مهدی و یاران او پرداخت؛ ابوخالد حلبی عرض کرد: یا امیرالمومنین! مهدی را برای ما توصیف کن! حضرت علی (ع) فرمود: آگاه باشید! او شبیه ترین مردم ـ از نظر صورت و سیرت ـ به رسول خدا (ص) می باشد
بعد فرمود: آیا می خواهید شما را بر یاران او و تعدادشان آگاه کنم؟ عرض کردم: بله یا امیرالمومنین؛حضرت فرمود:
از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: اولین آنها از بصره و آخرین آنها از یمامه است.
و علی (ع) شروع کرد به شمردن یاران مهدی و فرمود:
از بصره دو نفر؛ از اصفهان چهار نفر؛از قم ده نفر؛ از زوراء (تهران -بغداد) ده نفر؛ از اهواز، آمل، دامغان، ساوه، بروجرد،مراغه، خوی، کازرون، اردبیل و ابهر هر کدام یک نفر؛ از سلماس و همدان و شیراز و واسط آبادان و حلب، هر کدام سه نفر و ... » (الملاحم و الفتن، ص ۱۴۵ -۱۵۰)