X
تبلیغات
خانه مشاور - ماجرای زیارت عاشورا (لعن)/علامه عسگری
ماجرای زیارت عاشورا (لعن)/علامه عسگری یکشنبه سی و یکم اردیبهشت 1391 23:49

وسفی غروی با اشاره به سطری از زیارت عاشورا  اظهار کرد: از میان کل زیارت عاشورا، سطری که می گوید؛ "اللهم خص انت اول ظالم باللعن مني و ابدا به اولا ، ثم الثاني و الثالث و الرابع، اللهم العن يزيد خامسا" مورد چالش است. در صورتی که طبق تحقیقی سه ساله از شخصی به نام شیخ حسین راوی حجازی، تا حدود یک قرن بعد از فوت مرحوم شیخ طوسی و کتاب مصباح المتحجر این عبارت در کتاب نبوده است و از حدود یک صد سال بعد از فوت ایشان، نسخه های مصباح دوگانه شده است.

او افزود: مرحوم شیخ طوسی این زیارت را از کتاب کامل الزیارات ابن قولویه نقل کرده است که به سال 370 یعنی 170 سال قبل از مرحوم شیخ طوسی باز می گردد که معتبرترین و قدیمی ترین کتاب است که علما آن را قبول دارند، اما این سطر در این کتاب نبوده است. یعنی در نیمه قرن هفتم هجری کسی آمده و عبارت را اضافه کرده است. بعد از آن مصباح دو نسخه شده است که یک نسخه دارد و یک نسخه ندارد. و آن نسخه که ندارد مطابق با منبع است که منبع آن کتاب کامل الزیارات است.

یوسفی غروی با بیان اینکه مرحوم مجلسی در عصر شاه سلطان حسین صفوی در کتاب بحارالانوار متوجه دوگانگی نسخه می شود و تذکر می دهد، بیان کرد: مرحوم مجلسی در کتاب زادالمعاد خود که در آن وقت جای مفاتیح را داشت و به عنوان رساله عملیه بود، زیارت عاشورا را مطابق با نسخه دوم یعنی با افزودن آن سطر می آورد که این مساله موجب گله مندی ما هم هست.

این کارشناس تاریخ اسلام با بیان دیدگاه خود مبنی یر اینکه صفوی ها به عنوان یک دولت شیعی سعی داشتند تا در مقابل امپراطوری عثمانی که سنی بودند، خود را حفظ کنند، تصریح کرد: آنها برای حفظ خود، لشگر و قاضی عسگری داشتند و دوائر عقیدتی، سیاسی راه انداختند تا کینه انقلابی طبقاتی در مردم ایجاد کنند زیرا نمی توانستند دایره تقریب را راه بیاندازند و قصد داشتند سنی ها را کافر معرفی کنند تا خود را حفظ نمایند. آنها همچنین مراسم عمر کشون را راه انداختند تا جنبه برائتی را تقویت کنند لذا مرحوم مجلسی از دو نسخه، نسخه ای را بر می گزیند که لعن و نفرین را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آنچه صالح بر شیعیان و مطابق گفتار و عمل ائمه (ع) است و آنچه که ما را شریک خون ریخته شده شیعه نمی کند، این است که نسخه ای که این جمله را ندارد انتخاب کنیم، گفت: متاسفانه مشکلاتی وجود دارد که نمی توان چنین اقدامی کرد. مانند گفتار آیت الله العظمی مکارم شیرازی که یک مدتی رو به روی مداحانی که مبالغه داشتند، ایستاد اما برای ایشان سفسطه راه انداختند و حتی بعضی از مداحان به ایشان جسارت کردند چراکه همیشه اصحاب علم و اهل فکر در اقلیت هستند و گاهی محکوم چماق اکثریت می شوند.

یوسفی غروی در پایان با بیان اینکه اگر ما می خواهیم منش و شیوه ائمه را در پیش بگیریم، باید رفتارمان همانند آنها باشد، گفت: ائمه هیچگاه با سایر مسلمانان قطع رابطه نمی کردند. البته رابطه ابتدایی با حکام ظالم نداشتند، اما با سایر مسلمانان و حتی علمای سایر مسلمانان رفت و آمد و اظهار آشنایی می کردند. هم چنین از نظر توصیه ای ائمه تقیه را مراعات می کردند و در جهت تبلیغ تشیع کاری می کردند تا تبلیغ زننده و برانگیزنده نداشته باشند؛ به عنوان مثال امام صادق(ع) از فرزندان خود عبدالله که به سمت زیدیه رفته بود، تقیه می کردند.

آیت الله محمد هادی یوسفی غروی متولد سال 1327 هجری شمسی در شهر نجف اشرف، استاد حوزه علمیه قم و از مؤسسین انجمن ایرانی تاریخ اسلام است. تدریس مجموعه متون حوزوی و از جمله تاریخ اسلام، ترجمه متقابل آثار به عربی و فارسی، تصحیح متون و تألیف آثار مختلف مانند دیوان شعری درباره مناظره گل و غنچه که به بی حجابی و با حجابی می پرداخت، انتشار مجله ای عربی در مورد پاسخ به پرسش های دینی که راه اندازی آن توسط پدر آیت الله العظمی سیستانی بود، ترجمه کتاب جبر و اختیار حضرت آیت الله سید صادق روحانی، ترجمه بخش روزه برای نسل جوان مجله عربی الهادی، ترجمه سیری در نهج البلاغه شهید مطهری، ترجمه کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران مطهری، ترجمه مقاله کتاب بررسی مشکلات اخلاقی و روانی سیدمجتبی موسوی لاری، ترجمه کتاب رسالت اخلاق در تکامل انسان موسوی لاری، ترجمه کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب موسوی لاری، ترجمه مقاله مبانی اعتقادی در اسلام و به خصوص در حوزه ی تاریخ اسلام از فعالیت های اوست.

از آثار علمی او در حوزه ی تاریخ اسلام، می توان به کتاب 8 جلدی "موسوعة التاریخ الاسلامی" اشاره کرد که به بررسی حوادث بعد از پیغمبر اکرم صلی الله علیه واله تا انتهای عصر غیبت صغری (330 هجری قمری) می پردازد. سه جلد اول ترجمه ی فارسی آن با عنوان «تاریخ تحقیقی اسلام» منتشر شده است. احیای کتاب مقتل "وققة الطف" شامل اخبار تاریخی ابومخنف از دیگر آثار او می باشد که با استفاده از تاریخ طبری و تطبیق با سایر منابع تاریخی کهن انجام شده و 20 سال هم به طول انجامیده است. راه اندازی مدرسه علمی در خوانسار و خدمت سه ساله در دزفول به عنوان قاضی دادگاه انقلاب دزفول نیز از دیگر اقدامات اوست.

انتهای پیام

Anchor

گالری تصویر

Download href="/persian/plugins/content/jw_sigpro/includes/download.php?file=media/k2/galleries/12611/1.jpg">Download this image">Click to enlarge image 1.jpg

روزنامه اطلاعات91/2/23صفحه معارف بااندکی تغییرات

***********************************************************************************************************************

علامه سيد مرتضي عسکري در سال 1293ش در سامراء در خاندان علم و دانش متولد شد. مقدمات و بخش‌هايي از سطوح را در همان شهر تحصيل کرد و در سال 1310ش به حوزه علميه قم مشرف شد. در سن قريب 20 سالگي اولين حرکت اجتماعي خود را با تأسيس مدرسه‌اي کوچک در سامرا شروع کرد و بعدها اين کار را در کاظمين ادامه داد. اين مدارس بعدها به شهرهاي بصره، ديوانيه، حله، کاظمين و نعمانيه گسترش يافت و در مقاطع مختلف مهدکودک، دبستان و دبيرستان دخترانه و پسرانه و مراکزي براي تعليم و تربيت بزرگسالان گسترش يافت. در سال 1384ق اقدام به تأسيس يک دانشگاه با دو دانشکده علوم اسلامي و ادبيات عربي كرد و به مبارزات سياسي گسترده‌اي دست زد و تنها هنگامي كه با خطر اعدام روبرو شد، از عراق مهاجرت كردند. عمده اشتهار علامه به سبب کارهاي نو و ايجاد روشهاي تازه در تحقيقات اسلامي و تبيين تشيع و دفاع از آن بود. اولين نمونه از اين گونه تحقيقات به نام «عبدالله بن سبا و اساطير اخري» نشر يافت که در جهان اسلام آوازه يافت و تاثيرگذار شد

علامه عسكري پس از فعاليت‌هاي ماندگار در حوزه نجف و انتقال به بغداد، «جماعه‌العلماء بغداد» را همزمان با «دانشكده اصول‌الدين» در بغداد تأسيس نمود و ساليان متمادي به توسعه اين مراكز فرهنگي در شهرهاي عراق ادامه داد تا اينكه در جريان كشف اسامي مؤسسان حزب الدعوه و لو رفتن سازمان، علامه عسكري مجبور به ترك عراق و مسافرت به لبنان شد و چون در آنجا در معرض ترور توسط بعثي‌ها قرار گرفت، به ايران آمد و به همان كوشش‌هاي فرهنگي پرداخت و دانشكده اصول‌الدين را در تهران و قم و اهواز تأسيس نمود و دهها كتاب منتشر ساخت و علاوه بر مراجع نجف، مورد تأييد مراجع ايران نيز قرار گرفت

مرحوم آيت‌الله سيد ابوالقاسم خوئي، پس از مسافرت علامه عسكري به ايران، در نامه مشروحي ضمن تأييد اقدامات فرهنگي، به ايشان اجازه مي‌دهند كه از وجوهات شرعيه در اين راستا، استفاده كنند و به مردم ايران هم توصيه مي‌كنند كه در تجليل و تكريم علامه عسكري بكوشند.

مرحوم آيت‌الله گلپايگاني از مراجع عظام قم، نيز طي نامه‌اي اقدامات ايشانراتائیدمیکند.

مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي هم دربارة تأسيس دانشكده اصول‌الدين در ايران پيامي به علامه عسكري فرستاده بودند كه ترجمه آن چنين است:«... با توجه به فعاليت‌هاي پربركت شما، بهتر ديدم كه براي بازگشايي مجدد دانشكده اصول‌الدين اقدام نمائيد تا به ياري خداوند دانشمندان و متخصصان در تحقيق و بررسي علوم قرآن و سيره و حديث به جامعه تحويل داده شود.از خداوند منان آرزومندم كه مركز اين دانشكده در شهر مقدس قم و شعبه‌هاي آن در شهرها و جاهاي ديگر باشد تا اين حركت در راستاي حركت علمي خستگي‌ناپذير و مخلصانه شما در راه نشر حقائق اسلامي با روح علمي پاك و به دور از تعصب و سطحي بودن و با دقت كافي، استمرار يابد. از برادران مؤمن و متعهدمان انتظار دارم كه در اين برنامه مفيد با شما همكاري لازم را مبذول دارند. خداوند گامهاي شما را استوار بدارد...»

متأسفانه پس از 75 سال خدمت به اهل بيت و تأليف دهها كتاب درباره حقانيت تشيع و تأسيس دانشكده و مدارس و مكاتب ديني شيعي در شهرهاي عراق و ايران، ناگهان براي تخريب ايشان كه قاعدتاً بايد منشأ آن دشمنان اهل بيت و تشيع باشد، اعلاميه‌هايي منتشر شد كه گويا علامه عسكري منكر فضائل اهل بيت(ع) و مخالف لعن دشمنان خاندان نبوت است! حقيقت مسأله اين بود كه علامه عسكري رساله‌اي درباره حديث كساء به عربي نوشته و منتشر ساخته بود و در آن به اين نتيجه رسيده بود كه حديث كساء، مانند جريان مباهله و غدير خم، از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و دليلي براي اثبات عصمت و طهارت اهل بيت عليهم‌السلام است و حادثه‌اي با اين اهميت، براي روضه‌خواني و مجلس‌داري بعضي‌ها نيست.

واما درمورد زیارت عاشورا وحدیث کساء

در مورد زيارت عاشورا هم ايشان در كتاب «منتخب‌الادعيه» كه به چاپ رسيده، در نقل زيارت عاشورا به متن مندرج در «كامل الزيارات» اعتماد كرده و آن را آورده است. در كامل‌الزيارات كه از لحاظ تاريخ جمع‌آوري، به «مصباح المتجهد» شيخ طوسي تقدم دارد، به لعن دشمنان آل‌محمد(ص) و لعن يزيد، ابن‌زياد،آل‌مروان و آل‌اميه تصريح شده و اشاره‌اي به اشخاص ديگر وجود ندارد و اين با لعن مندرج در مفاتيح‌الجنان منطبق نيست... علامه عسكري اين متن را براي ايجاد وحدت بين مسلمين، بر متن مندرج در مفاتيح ـ به نقل از مصباح ـ ترجيح داده است و حتي معتقد بود اين فقرة مورد اختلاف، در نسخه‌هاي قديمي مصباح هم ديده نمي‌شود و متأسفانه همين امر به اضافه تحليل ايشان در مسأله حديث كساء، باعث غوغا و هجمه بر ضد كسي شد كه يك عمر در راه مدرسه اهل بيت صادقانه خدمت كرده است!
البته در موارد ديگري نيز ايشان نظرياتي داشتند كه هماهنگ با عملكرد عوام‌الناس نبود؛ از جمله مسأله «قمه‌زني» كه آن را وهن تشيع مي‌دانستند و يا اعمالي كه بعضي‌ها به بهانه‌هاي واهي انجام مي‌دهند. يكي از تلامذه مبرز ايشان، آيت‌الله شيخ محمدعلي جاودان در اين باره، در مصاحبه‌اي مي‌گويند: «... ايشان به تشيع علمي و عقلاني قابل اثبات و قابل عرضه به جهان معتقد بودند و مي‌فرمودند اسلام و تشيع خيلي بزرگتر و وسيع‌تر و پربارتر از آن است كه ما تعريف مي‌كنيم. اگر آن را درست عرضه كنيم، مي‌تواند جهان را تسخير كند؛ مثلاً ايشان با دو عمل قمه‌زني و جشن شب و روز 9 ربيع‌الاول(عمرکشی) بسيار مخالف بودند و تأكيد مي‌كردند كه ما بايد نقاط تاريك را حذف كنيم و با اين اشتباهات نبايد اسلامي را كه قابل ارائه و قابل قبول تمام جهانيان است، خدشه‌دار كنيم...» مطالعه كامل اين مصاحبه (مندرج در مجله «پنجره» چاپ تهران، شماره 59 صفحه 42 و به بعد، مورخ 2/6/89

علامه سيد مرتضي عسکري در سال 1293ش در سامراء در خاندان علم و دانش متولد شد. مقدمات و بخش‌هايي از سطوح را در همان شهر تحصيل کرد و در سال 1310ش به حوزه علميه قم مشرف شد

شنبه 27شهریور 1389 ـ 9شوال1431 ـ 18سپتامبر 2010 ـ شماره 24850روزنامه اطلاعات

گفتگو با استاد سيدهادي خسروشاهي

یک نمونه ازواکنشها

******************************************************************************************

علامه سیدمرتضی عسگری+عکس
علامه سیدمرتضی عسگری

*********************************************

رئيس دانشكده اصول دين در گفت‌و‌گو با :

دانشكده اصول دين به دانشگاه تبديل مي‌شود

مرضيه محتشمي 

سيد مرتضي عسكري مشهور به علامه عسكري، عالم برجسته جهان تشيع و مرزدار مكتب اهل بيت(ع) در دوران پربار حيات خود اقدامات فرهنگي بي‌شماري انجام داد، اقداماتي چون تأسيس مدارس ديني جديد با روش تربيتي نوين و استفاده از صاحبان فضل جهت تدريس در آن، نگارش آثاري در باب احاديث و در نهايت تأسيس دانشكده اصول دين؛ اين دانشكده كه ثمره سال‌ها تلاش و به عرصه رسيدن انديشه‌هاي ارزشمند اين عالم فرزانه و يكي از ماندگارترين اقدامات علامه عسكري است، در حال حاضر با 3 شعبه در شهرهاي تهران، قم و دزفول فعاليت دارد و مسئولان آن در نظر دارند اين دانشكده را به دانشگاه تبديل كنند. براي آشنايي بيشتر با اين مركز علمي با دكتر سيدكاظم عسكري، فرزند علامه سيدمرتضي عسكري(ره) و رئيس دانشكده اصول دين به گفت‌و‌گو نشستيم. 

رئيس دانشكده اصول دين در گفت‌و‌گو با خبرنگار با اشاره به سابقه تأسيس مراكز آموزشي توسط علامه عسكري بيان كرد: علامه عسكري پس از بررسي وضع كشورهاي عراق، ايران، سوريه و مصر به اين نتيجه رسيد كه براي تربيت فرزندان اين جوامع اسلامي نياز به تأسيس مراكز فرهنگي و آموزشي است و از آنجا كه تأسيس چنين مؤسساتي، نياز به مؤسسه خيريه براي تأمين مخارج و هزينه‌ها دارد، علامه به «هبه‌الدين شبستاني» پيشنهاد داد كه مؤسسه «الصندوق الخيري الاسلامي» را كه تا آن زمان فعاليت هايش به رسيدگي به ايتام محدود شده بود به وي واگذار كند؛ شبستري نيز با شناختي كه از علامه داشت، با اين كار موافقت كرد. 
عسكري افزود: علامه پس از تحويل و تحول اين مؤسسه، با هيأت مديره جديد شروع به اخذ مجوز براي تأسيس مدارس ابتدايي، راهنمايي و متوسطه در شهر بغداد كرد كه به دنبال اين تلاش‌ها نخستين مدرسه با عنوان «الامام الكاظم» تأسيس شد كه «سيدمحمد باقر صدر» از جمله شاگردان اين مدرسه بود. 
وي ادامه داد: علامه همچنين مدرسه‌اي ويژه دختران به نام مدرسه «الزهرا(س)» در كاظمين تأسيس كرد كه مديريت آن را به «بنت الهدي» خواهر امام موسي صدر سپرد. علامه عسكري پس از آن، باز هم مدارسي در عراق تأسيس كرد، اما ايشان به اين اكتفا نكرد و به دنبال اين بود تا يك مركز علمي در مقطع تحصيلات تكميلي تأسيس كند كه پس از پيگيري‌هاي علامه اين اتفاق نيز افتاد و نخستين دانشكده اصول دين در عراق راه‌اندازي شد كه از فارغ التحصيلان اين دانشكده مي‌توان به «نوري المالكي» نخست‌وزير فعلي عراق، معاون اول رئيس جمهوري عراق و «محمدعلي آذرشب» رايزن فرهنگي ايران در سودان اشاره كرد. 
فرزند علامه عسكري اظهار داشت: علامه در صدر علماي شيعه مبارز عراق قرار داشت و به همين علت، رژيم آن زمان دستور اعدام ايشان را صادر كرد؛ بنابراين علامه از كشور عراق هجرت كرد و پس از اقامت در لبنان و سوريه، سرانجام به ايران آمد. علامه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تأسيس دانشكده اصول دين در ايران را نيز ضروري دانست و پس از ديدار با مراجع آن زمان چون آيت‌الله مرعشي نجفي و آيت‌الله اراكي، تأييد علما را براي تأسيس چنين دانشكده اي در ايران گرفت. 
عسكري ادامه داد: آيت‌الله خامنه‌اي نيز نامه‌اي به علامه نوشتند و از ايشان خواستند كه همان دانشكده اصول دين عراق را در ايران تأسيس كند و از مسئولان خواستند كه علامه را در اين مسير كمك كنند. 
سرانجام علامه عسكري مجوز ايجاد اين دانشكده را در سال 1374 در مقطع كارشناسي ارشد در رشته علوم قرآن و حديث دريافت كرد. 
وي بيان داشت: دانشكده اصول دين فعاليت خود را در سال 75 در قم با 40 دانشجو آغاز كرد و در سال 1376 نيز مجوز تأسيس شعبه تهران اين دانشكده اخذ شد و در همان سال شعبه ديگري از دانشكده در دزفول در رشته علوم قرآن و حديث و در مقطع كارشناسي ايجاد شد. رئيس دانشكده اصول دين با بيان اين‌كه هدف علامه عسكري از تأسيس چنين دانشكده‌اي، تربيت دانشجويان متعهد به اخلاق و دين و مدافع و مبلغ مكتب اهل بيت عليهم السلام بود، گفت: ما در اين دانشكده تمام سعي خود را مي‌كنيم تا انديشه‌هاي علامه عسكري عملي شود. 
عسكري، تبديل دانشكده اصول دين به دانشگاه را برنامه آتي اين دانشكده عنوان كرد.

31/2/1391روزنامه ایران


برچسب‌ها: ماجرای عاشورا, لعن عاشورا, علامه عسگری, لعن زیارت
نوشته شده توسط Abdolkarim pirastefar  | لینک ثابت |